För vem passar klättring? Vad behöver jag för utrustning till OCR-banan? Är acroyoga tryggt? Vi har sammanställt ett paket med frågor som folk ofta ställer oss. Om det ändå finns något du undrar över så kan du fråga direkt av oss via e-post, telefon eller fast via Facebook.

Allmänna frågor

Hur kan jag betala?

På plats går bra med kontanter, bank- och kreditkort samt tyhy-sedlar och -kort. Företag kan även få på räkning.

Kostar parkering?

Ingen begränsning på Academills parkeringsplats. Dessutom finns en del  gator utan avgift nära och på andra sidan silona finns en sandparkeringsplats. OBS! På tjänstetid kan det vara fullt på parkeringsplatserna.

Har ni åldersgräns?

Åldersgräns finns inte, men barn under 15 år skall alltid ha en vuxen övervakare med ifall han/hon inte är med i en grupp eller deltar i verksamhet riktad till barn.

Hur länge kan jag träna på vid ett besök?

Så länge som själen, fingrarna och musklerna orkar! Du kan fast hänga vid sofforna ett tag emellan och sedan ta ett varv till med nya krafter.

Kan jag ta med en kompis med min medlemsnyckel?

Medlemsnyckeln är personlig, och med medlemsnyckeln får du inte släppa in någon annan i Wasa Ups utrymmen. Minsta följd av missbruk av nyckeln är förlust av medlemskap och beroende på situationen också eventuella böter. Försäkra dig om att dina vänner kommer med till Wasa up när kundbetjäningen är öppen.

Samarbetar ni med lokala aktörer?

Samarbete är A och O i det här huset. Vi samarbetar gärna med lokala företag, föreningar och organisationer – om du har en ide så ta kontakt med vår företagsförsäljning!

Klättring

Behöver jag boka tid eller ha utrustning för att testa klättring?

Svar nej. Du kan  komma till oss när kundbetjäningen är öppen. Vid disken finns alltid en person som hjälper dig att komma i gång med klättringen. Klätterskor och selar finns att hyra hos oss.

När kan jag klättra på repväggarna?

Ifall du inte har gått en grundkurs så kan du klättra i självsäkrande autobelay eller så kan en kompis som har gått grundkursen säkra dig. När du själv har gått grundkursen och och fått tillräckliga kunskaper så kan du också själv säkra en kompis.

Hur mycket håller ankaren och repen?

Om en flodhäst kunde rymmas att klättra så skulle ankare och rep hålla för den! Rep och ankaren kontrolleras, byts och får service regelbundet, så alla anläggningar är alltid i skick.

Kan jag klättra med egna skor?

På klätterväggar klättrar man alltid med skor avsedda för klättring. Klätterskornas byggnad och bottenmaterial är planerade för klättring så att friktionen är bästa möjliga. Med att använda klätterskor undviker man också att smuts och små stenar kommer in.

Hurudana kläder är bra?

Stretchande innegymnastikkläder som andas passar bra här. I hyrda klätterskor är det av hygienskäl bra att alltid använda strumpor.

Kan jag hyra utrustning på plats?

Hos oss kan du hyra klätterutrustning såsom klätterskor, selar, karbin med repbroms, magnesiumpåse och ledklättringsrep. Om du vill skaffa egen utrustning kan du lätt köpa i vår shop.

OCR

Behöver jag boka tid för att testa OCR?

Svar nej. Du kan alltid komma till oss när kundbetjäningen är öppen. Där finns alltid en person som hjälper dig att komma i gång.

Kan jag träna självständigt på OCR-banan?

På OCR-banan kan du träna självständigt, fastän du inte har gått kursen. Det lönar sig ändå alltid att delta i kursen genast om OCR intresserar, för du får tips på rätt teknik och effektiv trygg träning.

Hurudan utrustning behöver jag på banan?

Det lönar sig att utrustning som andas bra, för det här gör dig riktigt varm. På banan bör man alltid ha skor; om du inte har OCR-skor kan du använda vanliga innegymnastikskor.

För vilka passar OCR?

I OCR hänger man och faller mycket, så grenen frestar på lederna. Därför passar OCR för normalfriska människor som har lederna i skick. Om du är OCR-intresserad men är osäker om lederna håller lönar det sig att först skaffa grundkondition och styrka från timmar i klassisk pilates.

Vad har jag får nytta av detta som idrottare?

OCR är en så mångsidig träningsform att den ger såväl utmaningar som nytta åt både aktivutövare och tävlingsidrottare. Då man tränar OCR, tränar du inte bara kropp utan också din psykiska styrka vilket är en viktig del i en idrottares vardag.

OCR säsongen närmar sig, vad skall jag göra?

Du är på det rätta stället! Våra Toughest Certified Trainers ser till att du klarar dina målsättningar med hjälp av Toughest training konceptet. Vi tränar de 3 viktiga kategorierna MOVE–GRIP–STRENGTH. Vi har också privattimmar och innehållet skapas specifikt enligt ditt behov!

Acroyoga

För vem passar acroyoga?

Friska personer som vill träna socialt, mångsidigt och tillsammans med andra. Om du har problem med stödmuskulaturen såsom knä, axlar eller rygg rekommenderar vi att du kontaktar instruktören förrän du deltar.

Vilken utrustning behövs?

I acroyoga görs övningarna i par. Många rörelser inkluderar snurrning, vridning och hängande med huvudet nedåt. Det är viktigt att kunna få ett fast grepp om kroppen. Snäva, åtsittande kläder är att föredra framom lösa kläder. Av hygieniska skäl används alltid strumpor.

Behöver jag ett eget par till kurserna och timmarna?

Nej, men du kan givetvis komma och träna tillsammans med en kompis eller din partner. Under träningen roteras paren och rollerna så att alla kan förverkliga sig själv på sin egen nivå.

Är acroyoga en säker gren?

Under acroyogatimmar och kurserna arbetar man i grupper på minst tre personer: flygare, bas och betraktare. Betraktarens uppgift är att stötta flygaren och säkerställa så hen inte faller. Under timmarna och kurserna är det viktigt att följa instruktörens anvisningar. Vi repeterar hellre en gång för mycket förrän vi går vidare till nästa steg.

Kan jag delta i acrotimmarna utan tidsbokning?

Vi tränar alltid i små grupper för att kunna garantera tillräcklig handledning och hjälp från våra instruktörer. Därför är det viktigt att anmäla sig till timmen på förhand. Man kan givetvis titta in före timmen börjar och fråga om man ryms med – finns det lediga platser är du välkommen med!

Jag har problem med min kropp, hur ska jag göra?

Acroyoga kräver en viss grundkondition, eftersom rörelserna inkluderar snurrningar och vridningar som kan vara påfrestande för muskler och leder. Om du har problem med till exempel dina knän, axlar eller rygg rekommenderar vi att du kontaktar instruktören förrän du deltar. Många av rörelserna går att modifiera enligt deltagandes behov och kunnande.

Klassisk pilates

För vem passar klassisk pilates?

Klassisk pilates passar alla, både idrottare och personer som återhämtar sig från en skada. Med hjälp av pilates kan man till exempel rehabilitera en sjuk rygg, öppna låsta muskler eller stärka idrottares stödmuskler och förebygga idrottsskador. Om du har en akut eller svår skada, kontakta instruktören.

Vilken utrustning behövs?

Kläder som är flexibla, åtsittande och gjorda i material som andas är att föredra så de inte hämmar träningen eller förhindrar instruktören att avläsa kroppens rörelser. I studion används alltid strumpor. Vi rekommenderar strumpor med anti-halksulor, vilket finns att köpa i vår butik.

Måste jag boka tid till timmen?

Vi tränar alltid i små grupper för att kunna garantera tillräcklig handledning och hjälp från våra instruktörer. Därför är det viktigt att anmäla sig till timmen på förhand. Man kan givetvis titta in före timmen börjar och fråga om man ryms med – finns det lediga platser är du välkommen med!

Garanteras individuell handledning?

Grupperna är små, vilket garanterar individuell handledning. Vi erbjuder även privattimmar där innehållet skräddarsys enligt deltagandes nivå och behov. Privattimmarna präglas främst av träning med pilates reformer-maskinen, eftersom våra instruktörer och kunder anser detta vara det allra effektivaste träningssättet.

Har idrottare nytta av klassisk pilates?

Absolut! Tävlingsdansare, friidrottare, klättrare och många fler idrottare har inkluderat den klassiska pilatesmetoden som en del av deras träningsprogram, eftersom pilates stärker hela kroppen och förebygger skador. Vi rekommenderar att du först deltar i pilates grundkursen för att lära dig grunderna och sedan hoppar på fortsättningskursen för att vidareutveckla ditt kunnande.

Jag har problem med min kropp, hur ska jag göra?

Klassisk pilates lämpar sig utmärkt för personer som återhämtar sig från en skada. Övningarna kan anpassas enligt din kropp och vad du klarar av. Vi erbjuder till exempel stöd och handledning i att stärka mag- och bäckenmuskler efter förlossning. Prata alltid med din instruktör om dina begränsningar så vi kan anpassa träningen efter det.