Kenelle kiipeily sopii? Mitä varusteita tarvitsen OCR-radalle? Onko acrojooga turvallista? Jos jokin jäi vielä mietityttämään, niin tsekkaa tästä, löytyykö kysymykseen vastaus. Voit myös kysäistä suoraan meiltä paikan päällä tai laittaa vaikka sähköpostia!

Yleiset kysymykset

Miten voin maksaa?

Paikan päällä maksuksi käyvät käteinen, pankki- ja luottokortit sekä virikesetelit ja -kortit. Ryhmät maksetaan ennalta sovitusti paikan päällä tai laskulla.

Maksaako pysäköinti?

Academillin parkkialueella on rajoitukseton parkkeeraus. Lisäksi lähistöllä on paljon rajoituksettomia tienvarsipaikkoja, ja siilojen toisella puolella on hiekkaparkkipaikka. HUOM! Virka-aikaan parkkipaikoilla voi olla täyttä Åbo Akademin ja Academillin muun toiminnan vuoksi.

Onko teillä ikärajaa?

Alle 15-vuotiaalla lapsella on aina oltava huoltaja mukana, jos hän ei ole ryhmän mukana tai osallistu lapsille suunnattuun toimintaan. Lisäksi alle 18-vuotiaalla lapsella täytyy olla vanhemmalta saatu lupa (soitto tai kirjallinen), mikäli vanhempi ei ole mukana.

Kuinka pitkään voin treenata yhdellä kerralla?

Niin kauan kuin sielu sietää, sormet kestää ja lihakset jaksaa. Voit vaikka hengailla välissä hetken sohvalla ja lähteä uusin voimin uudelle kierrokselle.

Voinko tuoda kaverin mukaan jäsenavaimella?

Jäsenavain on aina henkilökohtainen, eikä jäsenavaimella saa päästää Wasa Upin tiloihin ketään muuta. Väärinkäytöstä seuraa aina vähintään jäsenyyden päättäminen sekä tilanteesta riippuen mahdollisesti myös sakko. Varmistathan siis, että ystäväsi tulevat vierailemaan meillä asiakaspalvelun ollessa auki.

Teettekö yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa?

Yhteistyö on kaiken A ja O tässä talossa. Teemme mielellämme yhteistyötä paikallisten yritysten, seurojen ja yhteisöjen kanssa – jos sinulla on jokin ajatus, niin ota yhteyttä meihin yhteyttä!

Kiipeily

Tarvitaanko kiipeilykokeiluun ajanvarausta tai varusteita?

Ei tarvita. Voit tulla meille aina kun asiakaspalvelu on avoinna. Tiskiltä löytyy aina henkilö, joka auttaa sinut alkuun kiipeilyn kanssa. Myös kiipeilykengät ja -valjaat voit vuokrata tai ostaa meiltä.

Milloin voin kiivetä köysiseinillä?

Jos et ole käynyt alkeiskurssia, voit kiivetä joko itsevarmistavilla tai kurssin käyneen kaverin varmistamana köysiseinillä. Alkeiskurssin käytyäsi ja riittävät taidot saatuasi voit myös itse varmistaa kaveria. Muualla kurssin suorittaneiden on näytettävä varmistuskortti tai tehtävä varmistustesti.

Kuinka paljon köydet ja ankkurit kestävät?

Vähintään 2,8 kilonewtonia. Eli paljon. Jos siis virtahepo olisi riittävän pieni kiipeämään, sekin voisi kiivetä. Köydet ja ankkurit tarkistetaan, vaihdetaan ja huolletaan säännöllisesti, joten kaikki laitteistot ovat aina kunnossa.

Voinko kiivetä omilla kengillä?

Kiipeilyseinillä kiivetään aina kiipeilyyn varta vasten tarkoitetuilla kengillä. Niiden rakenne ja pohja on varta vasten suunniteltu kiipeilemiseen, joten pito on paras mahdollinen. Näin vältetään myös kuran ja pienten kivien kulkeutuminen alueelle.

Millaiset vaatteet ovat hyvät?

Joustavat ja hengittävät sisäliikuntavaatteet ovat hyvät tähän hommaan. Vuokrakengissä käytetään hygieniasyistä aina sukkia.

Voinko vuokrata varusteet paikan päältä?

Meiltä voit vuokrata kiipeilyvarusteita, kuten kiipeilykengät, valjaat, varmistuslaitteen, liidiköyden ja mankkapussin. Voit myös helposti ostaa omasi kaupasta, jos sinulla ei vielä ole varusteita.

OCR

Tarvitsenko OCR-kokeiluun ajanvarausta?

Ei tarvita. Voit tulla meille aina kun asiakaspalvelu on avoinna. Asiakaspalvelusta löytyy aina henkilö, joka auttaa sinut alkuun.

Voinko treenata OCR-radalla itsenäisesti?

OCR-radalla voit aina treenata myös itsenäisesti, vaikka et olisi käynyt kurssia. Kurssille kannattaa kuitenkin osallistua heti, jos laji vain kiinnostaa, koska sieltä saat vinkit oikeaan tekniikkaan sekä tehokkaaseen, turvalliseen treeniin.

Millaiset varusteet tarvitsen radalle?

Tässä hommassa tulee todellakin kuuma, joten joustavat ja hengittävät sisäliikuntavaatteet sopivat tähän hommaan parhaiten. Lisäksi tarvitset omat sisäliikuntakengät ja ison juomapullon. Myös hanskoista on hyötyä, jos ihosi on herkkä.

Kenelle OCR soveltuu?

Sinulle, joka haluat kokea onnistumisia ja itsensä ylittämistä kokonaisvaltaisen liikuntamuodon parissa. OCR haastaa sekä kehon että mielen, ja yhdessä ohjaajaan kanssa pääset turvallisesti harjoittelemaan oikealla tekniikalla. Jos laji kiinnostaa, mutta et ole varma, oletko valmis vastaanottamaan haasteen, yksityistunti on loistava tapa saada henkilökohtaista apua.

Hyötyykö urheilija OCR:stä?

OCR on niin monipuolinen treeni, että siitä saavat niin haastetta kuin hyötyä aktiiviharrastajat ja kilpaurheilijatkin. Laji treenaa koko kehoa ja antaa lisäksi haastetta myös mielelle, joka on urheilijalle se tärkein voimavara.

OCR-sesonki lähestyy, mitä teen?

Ensiksikin, olet oikeassa paikassa! Toughest-sertifioitujen ohjaajien kanssa pääset tavoitteisiisi. Voit osallistua Toughest Training -tunneille, jonka harjoitukset koostuvat Toughestin kolmesta estekategoriasta, Move, Grip ja Strength. Meillä on myös yksityistunteja, jos tahdot yksilöllistä apua!

Acrojooga

Kenelle acrojooga soveltuu?

Acrojooga sopii perusterveelle ihmiselle, joka etsii sosiaalista, vaihtelevaa ja yhteisöllistä harrastusta. Jos sinulla on ongelmia tukielinten, kuten polven, olkapään tai selän kanssa, suosittelemme juttelemaan ensin ohjaajan kanssa.

Millaiset varusteet tarvitsen?

Acrojoogassa liikkeet tehdään kaverin kannattelemana, joten on tärkeää, että kehosta saa tukevan otteen. Liikkeet sisältävät usein pyörimistä, kierimistä ja pää alaspäin olemista, joten kannattaa suosia mieluummin tiukkoja kuin löysiä vaatteita. Acrojoogassa ollaan hygieniasyistä aina sukkasin.

Tarvitsenko tunnille ja kurssille oman parin?

Et tarvitse, mutta voit toki tulla harrastamaan esimerkiksi kaverin ja puolison kanssa. Tunneilla vaihdellaan pareja ja rooleja, jotta kaikki pääsevät toteuttamaan itseään omalla tasollaan mahdollisimman monipuolisesti.

Onko acrojooga turvallista?

Acrojoogatunneilla ja -kursseilla yhdessä ryhmässä on aina vähintään kolme jäsentä: lentäjä, base ja spottaaja. Spottaajan tehtävä on tukea lentäjää ja varmistaa, että hän ei tipu. Tunneilla ja kursseilla on tärkeää noudattaa aina ohjaajan neuvoja. Teemme aina mieluummin kertauksia kuin laitamme aloittelevan harrastajan tekemään liian vaikeita liikkeitä!

Voinko tulla acrojoogatunnille ilman ajanvarausta?

Treenaamme aina pienryhmissä, jotta voimme varmistaa, että kaikki osallistujat saavat ohjaajalta tukea ja neuvoja. Siksi on tärkeää ilmoittautua tunneille etukäteen. Voit kuitenkin tulla kysymään juuri ennen tunnin alkua, onko tunnilla tilaa – jos on, mukaan pääsee kyllä!

Minulla on ongelmia kehoni kanssa, mitä teen?

Acrojooga vaatii jonkin verran pohjakuntoa, ja liikkeet sisältävät paljon kiertoja, venytyksiä ja niveliä rasittavia asentoja. Jos sinulla on ongelmia esimerkiksi polven, olkapään tai selän kanssa, suosittelemme juttelemaan ensin ohjaajan kanssa. Useista liikkeistä voi myös tehdä erilaisia variaatioita oman kehon rajoitteiden mukaisesti.

Klassinen pilates

Kenelle klassinen pilates soveltuu?

Klassinen pilates sopii kaiken tasoisille harrastajille, myös kuntoutujille. Pilateksen avulla voidaan esimerkiksi kuntouttaa kipeää selkää, vetreyttää istumisesta jumahtanutta kehoa tai parantaa aktiiviliikkujan tukilihaksistoa ja ehkäistä urheiluvammoja. Jos vamma on akuutti tai vaikea, ota yhteyttä ohjaajaan ensin.

Millaiset varusteet tarvitsen?

Klassisessa pilateksessa on hyvä olla joustavat, hengittävät ja kehonmyötäiset vaatteet. Näin vaatteet eivät rajoita tekemistä ja ohjaaja näkee kunnolla kehosi asennon. Studiossa ollaan aina vähintään sukat jalassa. Suosittelemme erityisesti sukkia, joissa on kitkapohja – sellaiset voit ostaa myös kaupastamme.

Tarvitseeko tunnille varata paikka?

Treenaamme aina pienryhmissä, jotta voimme varmistaa, että kaikki osallistujat saavat ohjaajalta tukea ja neuvoja. Siksi on tärkeää ilmoittautua tunneille etukäteen. Voit kuitenkin tulla kysymään juuri ennen tunnin alkua, onko tunnilla tilaa – jos on, mukaan pääsee kyllä!

Saanko varmasti yksilöllistä ohjausta?

Tunnit pidetään pienryhmissä, joten jokainen osallistuja saa apua. Meillä on myös yksityistunteja, joiden sisältö rakennetaan täysin liikkujan tason ja tarpeiden mukaan. Yksityistunneilla käytetään erityisesti Pilates Reformer -laitetta, jonka nimeen vannoo jokainen klassisen pilateksen ohjaaja ja harrastaja.

Onko klassisesta pilateksesta hyötyä urheilijalle?

Todellakin. Useat kilpatason tanssijat, yleisurheilijat, kiipeilijät ja monet muut urheilijat ovat sisällyttäneet klassisen pilateksen treeniohjelmaansa, koska se pitää tukilihaksiston kunnossa ja ehkäisee urheiluvammoja. Kannattaa käväistä Pilates Basic -kurssilla kuuntelemassa perusteita, ja hypätä sitten Development tasolle, jolla haastetta on jo enemmän.

Minulla on ongelmia kehoni kanssa, mitä teen?

Klassinen pilates sopii loistavasti myös kuntoutujille. Liikkeistä voi tehdä erilaisia variaatioita oman kehon rajoitteiden mukaisesti, ja esimerkiksi synnyttäneet saavat ison avun vatsalihasten palauttamiseen ja vahvistamiseen. Juttele aina ensin ohjaajan kanssa ongelmakohdistasi, jotta hän osaa ottaa ne huomioon.