Acrojooga yhdistää akrobatiaa ja joogaa

Acrojooga (acroyoga, acro, akrojooga) sopii liikkujalle, joka kaipaa kokonaisvaltaista, sosiaalista ja ennen kaikkea hauskaa treeniä. Lajin viehätys piilee tässä: kaikki liikkeet tehdään toisen tyypin kannattelemana, ja joissain variaatioissa voi olla useampikin acrojoogi sopassa mukana. Tasapainoharjoitteissa vaaditaan hyvää keskittymiskykyä ja tukilihasten voimaa, ja hierovia elementtejä liikkeisiin yhdistämällä voidaan laukaista myös stressiä. Tässä hommassa yhteishenki, kommunikaatio ja luottamus toiseen kasvavat kohisten, ja Vaasassakin on oma, tiivis acrojoogaperhe!

Tasapainoa, voimaa ja keskittymistä

Vaikka laji yhdistääkin akrobatiaa ja joogaa, ei lajin aloittamiseen tarvita kuitenkaan kokemusta kummastakaan. Liikkeissä tarvitaan voimaa, mutta sitäkin merkittävämpi tekijä on tasapaino. Jotta liike onnistuu, on kehon eri osien oltava oikeassa linjassa ja tukevasti omilla paikoillaan. Voiman ja tasapainon lisäksi acrojoogaharjoituksissa kehittyvät luottamus, kommunikaatio ja heittäytymiskyky – pidetään kaveri pystyssä, treenataan yhdessä ja vietetään siinä samalla hauskaa aikaa!

Liikkeet tehdään kaverin kannattelemana

Acrojoogassa on kolme roolia: lentäjä (flyer), pohja (base) ja varmistaja (spotter). Kaikki liikkeet tehdään toisen henkilön kannattelemana samalla kuin muut varmistavat vieressä, että horjahtamiset eivät haittaa menoa. Ohjatuilla tunneilla liikkeet tehdään aina ryhmissä, joita rakentaessa otetaan huomioon ihmisten pituus ja taitotaso.

Ohjatut tunnit ja vapaat jamit

Meidän acrojoogaohjaajat ovat itse löytäneet acrojoogasta sosiaalisen ja kokonaisvaltaisen tukilajin, jossa voi pitää hauskaa yhdessä ystävien kanssa. Omien ohjaajiemme lisäksi meillä käy välillä vierailevia tähtejä, jotka antavat lajiin uusia näkökulmia ja syventävää osaamista. Meillä pääsee myös jammailemaan muiden acrojoogien kanssa! Jamit ovat vapaa harjoitus, jossa ei ole ohjaajia ja saapi tehdä mitä liikkeitä tykkää.

Acrojoogan tunnit ja kurssit

Kursseilla ja tunneilla on rajoitetusti tilaa, joten varaathan paikan varauskalenterista. Tutustu tästä valikoimaan:

Usein kysytyt kysymykset

Vieläkö jokin mietityttää? Jos vastaus ei löydy vielä näistä, voit katsoa myös kaikki usein kysytyt kysymykset. Tietysti meille voi myös aina nakata sähköpostia!

Kenelle acrojooga sopii?

Meillä käy monentasoisia acrojoogeja aina ensikertalaisista pitkäaikaisiin harrastajiin. Pohjakuntoa on hyvä olla – jos sinulla on ongelmia esimerkiksi polven, olkapään tai selän kanssa, suosittelemme juttelemaan ensin ohjaajan kanssa. Et kuitenkaan tarvitse entuudestaan kokemusta itse acrojoogasta.

Onko tunneilla eri tasoisia harrastajia?

Välillä. Etenkin jameissa, jotka ovat vapaita harjoituksia, porukka saattaa olla hyvinkin kirjava. Liikkeet tehdään kuitenkin aina vähintään 3 hengen ryhmissä, joita vaihdellaan ihmisten taitotasosta ja pituudesta riippuen. Tunneilla mennään aina osallistujien taidon mukaan. Kurssit järjestetään jo lähtökohtaisesti tietylle taitotasolle.

Onko se turvallista?

Ensin turvallisuus, sitten hauskuus. Se on lähtökohta kaikissa acrojoogatreeneissä. Tärkeintä on, että homma on turvallista eikä aloittelija joudu tekemään liian haastavia liikkeitä. Jokaista liikettä tehdessä on myös kaveri aina spottaamassa vieressä ja estämässä tippumisia. Tunnilla ja kurssilla tärkeää on kuunnella ohjaajaa – sooloileminen aiheuttaa turhia riskejä!

Millaiset varusteet tarvitsen?

Joustavat ja hengittävät sisäliikuntavarusteet, sillä tässä puuhassa liikutaan lähes jokaiseen mahdolliseen suuntaan. Liikkeitä tehdään myös pää alaspäin – löysä paita saattaa siis valahtaa naamalle. Tiukemmat joustavat vaatteet soveltuva pääsääntöisesti mainiosti.